KL714 No Spang - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lennie 74 - WaarBenJij.nu KL714 No Spang - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lennie 74 - WaarBenJij.nu

KL714 No Spang

Door: Lennard

Blijf op de hoogte en volg Lennie

01 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

KL714 No Spang

Nog 1 nachtje slapen en dan is het zover. Terug naar Nederlands klei. Boas kan bijna niet wachten. 2 weken geleden was hij heel erg boos. Ik citeer: “ik haat jullie, ik haat jullie allemaal”. Wat is er dan aan de hand Boas? Ik wil NU terug naar Nederland. Ja, maar we gaan over 2 weken. Ik wil NU terug naar Nederland. Terug naar mijn eigen huis!. Ga nou maar rustig slapen, dan duurt het allemaal niet zo lang…..

Ook wij kunnen niet wachten en zien er erg naar uit om weer terug te vliegen en om de mensen weer terug te zien. We vermaken ons hier meer dan prima, maar missen af en toe best wel de verjaardagen en de aanspraak van iedereen. Het komt dus goed uit dat we na 9 maanden (zo lang zitten we er al) weer terug mogen.

Wat wel een prettig idee is, is dat we tijdelijk uitgezonden zijn. Of het nu 2 of 3 jaar gaat worden, dat maakt niet zoveel uit, maar de wetenschap dat we hier ons niet voorgoed moeten vestigen, stemt ons wel gerust. Suriname heeft een heleboel charmes, maar voelt nog altijd als dorp aan. Het is 5 keer zo groot als Nederland, maar qua ontwikkeling is er Paramaribo en daarbuiten is het platteland. Zeg maar Zweden, maar dan in het kwadraat. Helemaal niets. Bomen, groen, gras, zwamp (ja met een z), rijstvelden, struiken, etc.

Wat wel heel prettig, maar ook af en toe heel frustrerend is, is dat ze zich niet druk maken en heel terughoudend zijn. Ze zijn heel vriendelijk en in het geheel niet opdringerig. Dat maakt ze af en toe heel laks en lui. Je voelt je daardoor nooit bedreigd. Ze zijn ook heel tolerant naar elkaar toe. “De enige keer dat een Surinamer haast heeft, dat is in het verkeer”.Het zijn volken met heel veel tegenstellingen, maar dat geeft zo ook weer heel veel kleur.

Iets snel gedaan willen krijgen? Vergeet het maar. Iets in het verstaanbaars Nederlands willen bestellen? Mag ik van u een Big mac en een McNifica? Wat krijg je: Een Big Mac en een quarter pounder. Zelfs de bestelling herhaalt!!. Volgens mij lijkt qua uitspraak Meknifika niet op kwarterpounder toch? Zo zijn er heel vaak vragen die je bijna schreeuwend en heel directief moet stellen. Niks geen inleiding of vriendelijk iets willen vragen. Ik wil dat en dat en dat en herhaal wat ik gezegd heb…..

De 1e week gaan we naar Duitsland voor een paar dagen. Het is per slot van rekening een vakantie voor ons. Daarna gaan we heerlijk genieten van koude, regen, koude lekkere melk, kachels, dekbedden!! Geen muggenbulten, geen hondengeblaf en een rustig verkeersbeeld. Geen geslalom in het verkeer, maar alleen een beetje remmen en optrekken.

Wat gaan we dan missen? Heerlijke nasi, bami en sate. Lekker buiten kunnen zwemmen. Heerlijk in de buitenlucht tennissen. Gezonde lucht. BBQ-en wanneer je maar wilt. En last but not least: een heerlijk ijskoud parbootje. Gelukkig hebben ze in Nederland diverse super alternatieven.

Vlucht komt zondag aan in Amsterdam en dan staat er een auto voor ons klaar die we dan naar Purmerend zullen rijden. Eerst nog een nachtje slapen, de koffers inpakken en dan naar het vliegveld. We worden om 16.00 uur opgepikt en dan is het even rijden. Inchecken moet hier achterlijk lang vantevoren, dus dan nog even wachten op de luchthaven. Vliegtuigjes kijken zit er niet in. Per 24 uur landen er hier zo’n 5 vliegtuigen. Is wel wat anders dan Amsterdam!!

Maren en Boas zijn uit de kleren gegroeid, dus hebben bij de Kirpalani (de Hema van Suriname) nog snel wat gekocht. Is wel grappig als ze sokken aan moeten: Pappa, wat zit dat strak en wat is dat warm, mogen ze uit? In de 9 maanden denk ik 3 keer sokken aan gehad, laat staan lange broeken. Een jas hebben ze nog nooit hier aan gehad. Bizar denk ik als je in Nederland zit, maar hier hoeft dat allemaal niet.

Ga je hier in de zon dan zitten? Nee, absoluut zelfs niet. Ten eerste is het dan vrij heet (belachelijk heet zelfs) en ten tweede voelt het helemaal niet dat je dat moet doen. Je woont hier, dus dan moet je niet.

Het is nu het begin van de kleine droge periode en hebben nu de kleine natte periode achter de rug. De kleine natte periode was krukdroog en nu is het bijna elke dag aan het regenen. Snap je het nog? Daardoor is het grijs en bewolkt en dan voel je gelijk weer hoe het in Nederland moet zijn. Heerlijk uitkijken naar de lente, maar die duurt nog zo lang.

Wij kijken uit naar onze vlucht naar Nederland en wie weet spreken en zien elkaar binnenkort dan?

We gaan proberen om wekelijks een update te geven van onze blog. Bij andere mensen keek ik altijd zeer regelmatig en vond het bijzonder leuk om te lezen. Ik betrap mezelf er nu op dat ik eigenlijk toentertijd bijna niet reageerde en dat dat best jammer is. Het is namelijk zo vreselijk leuk om reacties te lezen!! Daarom gaan wij weer verhalen plaatsen en hopen dat mensen dan weer gaan reageren.

Tot binnenkort.

• 01 Februari 2013 - 19:52

Nicole:

Hoi allemaal,

Nou hier in huis loopt een heel blij meisje hoor! Ze was zeeeeer boos dat Guus tegen juf zei dat het nog 2 nachtjes duurt voordat Maren komt. Het is haar vriendin!!! Wat zal ze blij zijn om haar weer in het echt te zien. De foto naast haar bed wordt af en toe besprenkeld met een geurtje want die vindt Maren zo lekker. Hoop dat het lukt om ze lekker te laten spelen en slapen. Ik weet niet of ik zelf jullie nog zie voor Duitsland. Zo niet, dan alvast heel fijne dagen. Maar misschien dat ik (één van) jullie toch nog maandag zie.

Goede reis!!!!

• 01 Februari 2013 - 21:57

Janet:

Duitsland! Zo'n trek in Bratwurst?? Of gaan jullie voor de Bierfesten, tis bijna carnaval.
    Wat zullen jullie het koud hebben a.s. zondag. Negen maanden alweer in Suriname, tijd vliegt.
    Geniet van jullie vakantie en wie weet tot binnenkort. Liefs en groetjes van Manneke Pies. Erwin en Janet

• 03 Februari 2013 - 09:05

Petra &co:

Goede reis!! En veel plezier in Duitsland! Hopelijk zien/ spreken we elkaar daarna snel!!