Sinterklaas in de tropen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lennie 74 - WaarBenJij.nu Sinterklaas in de tropen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lennie 74 - WaarBenJij.nu

Sinterklaas in de tropen

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Lennie

02 Januari 2013 | Suriname, Paramaribo

Sinterklaas in de tropen

President Desire Bouterse heeft besloten dat er dit jaar geen optocht komt. Het ligt te gevoelig en heeft dus alles te maken met discriminatie. Daar kunnen wij het met z’n allen best over eens zijn.
Ik spreek hier Surinamers die het een kinderfeest vinden en die man heeft toch alleen een zwart hoofd omdat hij door de schoorsteen komt. Toch is hij een knecht en dat is dan toch het bezwaar. Geen probleem, maar wel jammer. Jammer omdat ik had bergrepen dat de optocht echt geweldig is om mee te maken. Fanfare bont gekleurde pieten (dus helemaal niet zwart) trommels enz.

Op 5 december kwam de Sint op school. Het is altijd lang wachten op die man want hij is altijd de weg kwijt. Op het terrein achter de school was een podium met een stoel en elke klas heeft voor de Sint wat opgevoerd. De klassen zijn zo klein dat dit heel erg leuk was en niet lang duurde. De groepen 1tm4 verbleven in de klas van Boas. Daar, na het verhaal dat werd voorgelezen en de Sint en Piet zich hadden klaargemaakt kwamen ze binnen. Hij had voor elk kind een verhaaltje met iets goeds en iets wat ze konden verbeteren. Boas werd twee keer genoemd als vriendje van twee meiden. Toen hij zelf aan de beurt was leek hij zo zenuwachtig. De Sint zei dat hij bofte met die twee meiden. Dat hij een vrolijk kereltje is en met alles mee doet. Toch zei de Sint dat hij wel heel boos kon doen en dat hij dat maar niet meer moest doen. Nou je had dat gezicht moeten zien. Hij had het heel goed begrepen.
Maren was een lief meisje dat al boekjes leest uit groep 4. Maar dat ze wel heel slordig kan zijn en dat ze haar spulletjes achter haar moest opruimen (Maren keek achter haar stoel) en naast haar en voor haar ging de Sint verder. Wij lagen dubbel van het lachen, want ze keek links en rechts.
Tijdens de verhalen zag ik dat het hemd van Sinterklaas open stond en je zijn blote buik kon zien. Jemig hoe moesten we dat nu duidelijk maken. Ik seinde naar de Piet. Hij begreep het en gaf het door aan de Sint die heel even van zijn stuk werd gebracht. Het was zo grappig maar hij bleef in zijn rol en hielt de blouse nu met één hand vast. Hierdoor had hij nog maar één hand over hand voor het grote boek.
Iedereen kreeg een cadeautje uit de zak van Piet. Het was een hele leuke Sinterklaas en zwarte piet.

Op 5 dec. om 01.00 kwamen Wijnand en Marieke aan op Zanderij. Lennard had ze opgehaald. Toch even lekker gezeten en laat naar bed. De volgende dag moest Lennard werken en de kinderen gingen de rest van de week gewoon naar school. Maar op deze dag (6 dec) zou de Sint langskomen want daar had ik hem een brief over geschreven. Aan tafel begon Maren er over maar ik zei dat ze zich een dag vergiste. Zelf wist ze het nu niet helemaal zeker meer.
Leuk die twijfel op dat gezicht.
Toen in eens vlogen er pepernoten de kamer binnen. Wat is hier nu aan de hand kwam ik hijgend binnen. Maren kon het heel duidelijk en in detail uit leggen en Marieke zei misschien moeten we buiten gaan kijken. Spannend!
Daar lagen twee vuilnis zakken (bij gebrek aan beter). Omdat ik voor de kinderen ieder 4 kadootjes had en ze van piet Marieke en piet Wijnand ook nog wat kregen lag er al met al toch weer een stapel cadeautjes op tafel. We hebben tussen het uit pakken door liedjes gezongen en de brief/ gedicht van uit ’t Veld Nederland voorgelezen. De volwassenen kregen ieder een boek en voor iedereen was er een Chocolade letter die je hier gewoon kan kopen. Al is het wel alleen bij de duurdere supermarkt.
Gelukkig, door al dat is uitgepakt, uitgeput in bed. Na “dank u Sinterklaasje” natuurlijk.

• 02 Januari 2013 - 17:24

Arndt:

Ha die l, wat voor gebaar had je naar de Sint gemaakt, als zijn gulp open zou staan? Altijd een leuke periode met Sint, en kerstman. Natuurlijk ook nog de beste wensen voor jullie allemaal daar! Vandaag herstellende van een nieuwjaarsborrel en morgen starten in een nieuwe baan bij de ING, erg spannend allemaal. Ik dacht overigens dat ons mailadres automatisch bij jullie binnen zou komen als je een reactie plaatst, maar voor de zekerheid hierbij alsnog a.bohle7@upcmail.nl groetjes team bohle