De Hitte - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lennie 74 - WaarBenJij.nu De Hitte - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lennie 74 - WaarBenJij.nu

De Hitte

Blijf op de hoogte en volg Lennie

28 Juli 2012 | Suriname, Paramaribo

De hitte

Het is al weer een tijdje geleden dat we wat geschreven hebben. Dit komt eigenlijk doordat we hier net als jullie de doordeweekse dagen hebben die op elkaar lijken en er niet veel spannends gebeurd. De weekenden worden gevuld met verschillende dingen. Gewoon thuis wat heerlijk is; boodschappen doen en zo af en toe spreken we wat af met andere mensen.

Nu zijn we wel eens benieuwd naar de verhalen van jullie. Het is nu Zomervakantie dus gaan jullie nog weg en zo ja waar naar toe? Zijn er nog ontwikkelingen wat betreft werk, huis, gezondheid, kinderen enz.
We hopen van jullie te horen.

We volgen de weerberichten voor Nederland op de voet en zijn voor jullie bijzonder blij dat jullie eindelijk de BBQ schappen kunnen leeg rauzen uit de supermarkten. De knoflooksaus natuurlijk weer uitverkocht en de Whisky saus grijp je ook al naast. Knoflooksaus is natuurlijk goed zelf te maken, maar whisky saus toch wat moeilijker. Problemen alom voor zonminnend Nederland. Hebben wij dan ook behoefte aan zulk soort temperaturen en zonuren??

Antwoord is eigenlijk, nee niet direct. Het is nu wat droger aan het worden en de zon begint wat vaker te schijnen. En ik kan je vertellen, dan is het in de zon niet meer uit te houden. Even in de zon bakken is echt niet fijn en laat je dan ook meestal. Helaas hebben wij nog geen BBQ, maar gaan er binnenkort 1 aanschaffen. Jullie in Nederland hebben echt de meest uitgebreide keuzen in vleeswaren in vergelijking met heleboel andere landen in de wereld. Ook met die van Suriname, want hier heb je kip en kip en kip en kip en kip. Die kip bestaat dan uit kippenpoten, kippenpoten, kippenpoten en kippenpoten. Deze kun je natuurlijk wel op diverse manieren marineren. Binnenkort maar eens kijken hoe dat te regelen. Gezien de weersvoorspellingen hier hoeven we ons geen zorgen te maken of het ’s avonds nog wel warm is, want het is hier ’s avonds nog altijd warm. Onze airconditioning doet het even niet in de woonkamer en dan is het best warm. Zit je daar in je onderbroek….te zweten.

Het wordt hier heel langzaam steeds een beetje warmer. De lange droge periode komt er aan. De auto is nu al een sauna. Hoe moet dat over een paar weken dan aanvoelen vraag ik me af? Nu zit ik buiten te tikken maar de druppels lopen van mijn gezicht en het is nog maar 11.30. De airco doet het niet goed en dus is het binnen net zo als buiten.

Qua activiteiten hebben we toch wat gedaan. Ik ben met ouders gaan eten bij Torarica. Het hotel bestaat 50 jaar en daarvoor hadden zij Ramon Beuk gevraagd om daar te koken. Wat een geluk dat ik mijn jurk had mee genomen en dat ik er nog in paste want het was een chique aangelegenheid. Er was een fijne sfeer met een live bandje en alle tafels stonden rond het zwembad. Ook de keuken was buiten en als je wilde mocht je komen kijken en zelf helpen.
Ramon vertelde dat hij de Surinaamse en Nederlandse Keuken had gebruikt als inspiratie voor zijn gerechten. Hij kwam langs ieder tafel om zich voor te stellen.
Na het voorafje dat we van links naar rechts moesten eten voor de ultieme smaak volgde nog 5 gangen. Voordat we konden beginnen vertelde hij bij ieder gerecht over waarom en hoe het was klaargemaakt.

We kregen pinda soep in een glas met daar boven op mousse van kipfilet. Dit moest je drinken zodat de pinda soep door de mousse heen in je mond kwam. Ik vond het heel raar maar de mousse dat heel schuimig was smaakte echt naar kip. Een bordje met bangbang vis met daar over een sausje van knolselderij zuurkool en zoutvlees. Van het bordje met verschillende soorten Surinaamse groenten heb ik alles geproefd maar vond ik niets lekker zuur en heel bitter. Ben wel blij dat ik nu wel echt Surinaams heb gegeten. Zo ging het maar door.
Wat heel leuk was, was dat in ons gezelschap een paar Surinaamse dames zaten die er veel over konden vertellen.
Het toetje vertegenwoordigde alle inwoners van Suriname. Iets van de afro’s, de indo’s, de kolonisten, de Chinezen en de oorspronkelijke bewoners. Een leuke maar vooral lekkere afsluiting van de avond. We waren om 23.00 klaar met eten.

Lennard had een afscheid van een collega en is met alle collega’s uit eten geweest en daarna wezen stappen. Deze keer heeft hij het er van genomen en was lekker laat thuis.

Afgelopen weekend was weer goed gevuld. Zaterdag een heel leuk feestje van een dochtertje van een collega bij Over bridge gevierd. Inderdaad met een BBQ met kip en ander lekker eten. Maren en Boas lekker heen en weer rennen. Water in, water uit. Boas was op een gegeven moment lekker in zijn element en was heerlijk aan het spelen. Wij zaten een spelletje te spelen en dan kijk je op en zie je Boas nergens. Ook bij de waterkant niet te vinden en ook niet direct in de omgeving. Waar zou die jongen nou naartoe zijn gegaan?? Een paar dames zeiden wel dat ze een klein blond jongetje al voorbij hebben zien lopen rondom de bosjes. Ik ga daar kijken en ik zie een steiger waar boten aan kunnen liggen. Ik dacht, shit hij zal toch niet daar bovenop zijn gaan spelen??? Op hetzelfde moment zie ik een grote berg zand en daarbovenop een klein jongetje. Gelukkig maar goed afgelopen.

Maren ging bij Demi slapen en reed met Bob mee vanuit Over bridge. De volgende dag gingen we weer tennissen bij Torarica en daarna naar Zin om lekker te zwemmen. Maren zou daar ook naartoe gebracht worden. Vorige keer hebben Maren en Boas daar de voorraad tosti’s leeg gegeten, dus de opmerking werd al snel geplaatst of wij Zin niet alvast gewaarschuwd hebben om extra tosti’s te bestellen. Daar spelletjes gespeeld en de kinderen vermaakte zich in het water.

Toen hij al in bed lag hadden we in eens een huilende Boas. Voor het eerst liet mijn kindje zijn gevoelens de vrije loop en wilde naar zijn eigen fijne kamertje in Nederland. Hij was zo verdrietig en wilde echt naar huis. Al die tijd was hij zo flink. Ik had geen idee dat er bij hem wat dwars zat. We hebben hem langzamerhand weer rustig gekregen door foto’s te laten zien van zijn kamer, het huis en de omgeving. Eenmaal weer in bed bleef hij nog wakker maar toen ik vertelde dat hij de volgende dag met zijn vriendinnetje mocht spelen vielen zijn oogjes dicht. Vandaag was er gelukkig weer een opgewekt vrolijk mannetje. Ik ben blij dat hij het er uit gegooid heeft en hoop dat het geholpen heeft.

De aankomende week zal ik afscheid moeten nemen van 2 vriendinnen die terug gaan naar Nederland. Woensdag gaan we met 11 dames hotpotten en daarna wat drinken. Donderdag ochtend ben ik uit genodigd als model voor een manicure bij een van de ouders die daar een cursus voor doet en ’s avonds gaan Len en ik naar een voorstelling van Jorgen Raymann.

Ondanks alle leuke dingen meemaken, missen wij Nederland best wel. Afgelopen weekend met Marije en Pieter gesproken en dan moet je je neefje via Skype bekijken. Super om je neefje te zien, maar in het echt zou het veel leuker zijn. Ook de zichtbare vreugde van een paar zonnestralen en de hele discussie daar omheen missen wij wel.

Van de week een vervolg op het verslag, want het is al best veel tekst…..

Groetjes Kirsten, Lennard, Maren en Boas.

  • 28 Juli 2012 - 15:42

    Lennie 74:

    Het plaatsen van foto's gaat helaas in de nieuwe omgeving niet goed. Volgen asap

  • 28 Juli 2012 - 18:15

    Bas:

    Ha die Avonturiers,

    Eindelijk gesettled zie ik, een beetje routine is nog zo slecht niet. Hier zoals je weet is het ook doorlopend zomer. In het begin heb ik naar mijn baas in Nederland nog vol kunnen houden dat het allemaal zo makelijk niet is. Maar mij fop je niet... Zonder uitzondering krijg ik in Nederland altijd wel iemand aan de telefoon/Skype met een verstopte neus. Nou ben ik ook niet echt een zon aanbidder en net als bij jullie is het verstandig om uit de zon te blijven. Na bijna 11 jaar in Singapore ben ik (maar ook Betty en Thijs) nog steeds niet bruin.

    Thijs gaat lekker en ik vond het grappig dat Boas naar zijn vorige kamer verlangde. Ook al zijn we 2 jaar geleden verhuist (Thijs was toen 2,5) hij praat er nog steeds over en dat hij ook maar wat graag daar wil wonen. Door de weeks wordt hij opgehaald door Uncle Tan rond 12:00 en weer thuis gebracht om 18:00. In de ochtend komt mijn schoon vader even langs om tv te kijken en even uit de buurt te zijn van mijn schoon moeder. Onze helper (Sopiha) maakt ontbijt en lunch en zorgt dat Thijs klaar is om naar school te gaan.

    Betty en ik werken volle dagen, maar met Sopiha is het allemaal goed te doen. We komen rond 7 uur thuis en dan staat het eten al klaar! Dat is pas luxe... In Augustus moeten we het even 2 weken zonder Sopiha regelen, 2 weken dat moet net lukken.

    Betty haar werk gaat ok, er zijn wat nieuwe collega's bij gekomen en ook enkele weggegaan. Dat zorgt voor wat onrust, maar dat settled wel weer. Eigenlijk zoiets gelijks met mijn werk. Een collega is terug naar Nederland en 2 lokale collega's erbij. Verder ben ik gevraagd om de regio Australasia erbij te pakken aangezien daar ook iemand is opgestapt. Ik reis dus nu (nog) wat meer. En waar ik maximaal 7 uur moest vliegen in de regio, kan ik nog wat verder naar Sydney. En met nog Fiji, Solomon Islands, New Zealand in het verschiet.

    Volgende week even kort naar Nederland en heb ik een cursus in Kopenhagen. Ik hoop dat ik nog een hapje of drankje kan drinken met de mannen!

    Maar morgen gaan we naar Circe de Solei, en eind Augustus komen mijn orders langs. Ze blijven 6 weken en we gaan met mijn Pa ook even F1 kijken. Ik kijk er in iedergeval naar uit.

    Hebben jullie nog vakantie plannen? Is dat automatisch Nederland of gaan jullie de regio wat verder ontdekken?

    Nou veel plezier en succes.

    Groeten,
    BWBWTW









  • 29 Juli 2012 - 11:47

    Hallootjes,:

    Hallo KLMB,

    Fijn dat de routine er nu in zit. Dat is een goed teken. Ik vind het ook erg leuk om te lezen dat jullie al met zoveel mensen hebben kennis gemaakt en daar veel leuke dingen mee doen. Anders ben je op elkaar aangewezen en das niet goed.

    En Boas die zijn kamertje mist. Arm jochie. Gaat Maren nu wel goed?

    Ik heb je een email gestuurd Kirsten met mijn verslag over mijn meisjes uit Berlijn. Het is nu zo stil in huis. En mijn routine is dus weer verdwenen. Loop te dolen en te niksen. Ga zo strijken, maar heb eigenlijk geen zin. Haha. Maandag ga ik weer aan het werk op de BSO. Onze zomervakantie is nu ook begonnen. Het thema deze zomer is "IK". We gaan kijkdozen maken, stambomen en nog veel meer. We gaan ook vaak met de andere locaties samen dingen doen. Ik zal behoorlijk wat uren maken de komende 5 weken en ook nog op kantoor, dus als ik in september 2 weken vrij neem, kost me dat geen dagen, haha. Maar je weet, ik vind het altijd leuk om in de zomervakantie te werken.

    Zo, nu moet ik er toch aan gaan geloven, strijken!!!!!!!!!! Maar de zon schijnt alweer, dus vanmiddag ga ik lekker in de tuin werken.

    Tot gauw,
    Ingrid

  • 05 Augustus 2012 - 22:59

    Cindy, Roel, Joran, Nadia En Mila:

    Hoi

    Van harte gefeliciteerd met Maren. Hopelijk heeft ze een leuke verjaardag gehad!!
    Hier alles prima. We hebben lekker vakantie! En ook dan gaat de tijd snel.
    Altijd te veel plannen en te weinig tijd.... Thuis lekker aan gerommeld. En nOg wat
    dagjes weg geweest. De markt in Purmerend ... Zwembad, speeltuin. En de kids hebben
    overal gelogeerd.

    Groetjes Roel Cindy en de kids

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Wonen en werken in Paramaribo

Recente Reisverslagen:

04 Juli 2014

Het zit er op

19 Januari 2014

Zomaar een schadeverhaal

27 December 2013

Op naar alweer een nieuw jaar

28 April 2013

Alleen thuis op de Giannilaan

15 April 2013

Even terug in de tijd
Lennie

klmb go sur

Actief sinds 27 Feb. 2012
Verslag gelezen: 777
Totaal aantal bezoekers 76071

Voorgaande reizen:

01 Mei 2012 - 01 Mei 2013

Wonen en werken in Paramaribo

Landen bezocht: