Wat doen wij in onze vrije tijd - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lennie 74 - WaarBenJij.nu Wat doen wij in onze vrije tijd - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lennie 74 - WaarBenJij.nu

Wat doen wij in onze vrije tijd

Door: Lennard

Blijf op de hoogte en volg Lennie

10 Juli 2012 | Suriname, Paramaribo

Wat doen wij in onze vrije tijd???

Is het vakantie, is het werk, lijkt het op wonen en werken in Nederland? Hieronder een toelichting dat het geen vakantie is, maar dat de vrije tijd hier gelukkig leuk wordt ingevuld.

Suriname is redelijk klein in vergelijking met Nederland. Het is weliswaar 5 keer groter dan Nederland, maar het overgrote deel bestaat alleen maar bomen en planten en daartussen (volgens Kirsten) enge beesten. Die zijn er ook daadwerkelijk wel, maar zul je pas tegenkomen als je hard op zoek gaat. Voor degenen die ooit in een oerwoud zijn geweest kunnen dit beamen. De eerste 10 meter lijken wel heel erg veel op de overige 10 km. Het is groen, en het blijft groen. Er zijn natuurlijk wel prachtige plekken, zoals bij de rivieren e.d. maar het is en blijft groen. Beesten zie je nooit. In Nederland zijn er zoveel dingen meer te doen dan hier in Suriname. Op bezoek gaan bij familie en kennissen voor bijvoorbeeld een verjaardagsfeestje enzo.

Hier moeten we dus de vrije tijdsbesteding goed uitzoeken en dat gaat steeds beter. Omdat je voornamelijk met je collega’s omgaat, zie je die ook in het weekend. Afgelopen vrijdag ga je dan toch even een drankje doen om het weekend te vieren. Zit je natuurlijk toch weer te lang. Dus ik belde veel te laat naar huis om te zeggen dat ik wat later was……(herkenbaar?). Maar juist hierdoor is iedereen wat laat met eten en wordt er voorgesteld om met z’n allen wat te gaan eten en daar zijn de vrouwen en kinderen dan ook bij. Het uit eten gaan is hier wat goedkoper dan in Nederland, waardoor je het ook wat vaker doet. Vrijdagavond zaten we lekker met z´n allen in de optimist en daar zijn de biefstukken wel heel erg lekker. Boas zat te knikkebollen van de slaap en bij de volgende keer dat ik keek, lag hij lekker te slapen. Tijd dus om naar huis te gaan. Maren mocht bij een vriendinnetje slapen (dochter van een collega) en de volgende ochtend werden we gebeld of wij ook naar het zwembad van de Zin kwamen. Hartstikke leuk natuurlijk en zo zit je de hele dag lekker bij het zwembad. Heerlijke tosti’s. Boas meerdere malen na alweer een tosti gegeten te hebben: Papa, ik heb honger en na een paar tosti’s was het wel goed met zijn gezeur.

Bob, een collega, deed een trucje met zijn dochter; Achterover gooien, zodat ze een salto kon maken. Maren wilde dit ook wel heel graag kunnen en na een paar keer oefenen ging dat. Zie de foto’s waarbij ze ondersteboven boven het water hangt (goed he!).

’s Avonds zijn we met zijn allen uit geweest (luxe he), maar dan is oppas voor de kinderen in dit geval wel noodzakelijk. Via een paar telefoontjes was dat ook zo geregeld. Wel spannend dat je je kinderen thuis laat bij iemand die je totaal niet kent. Gelukkig paste ze ook bij mensen op die wij kenden en die zij ook kende. Hetzelfde wantrouwen heeft de oppaster natuurlijk ook. Wij zijn dus weer lekker ergens wat wezen eten. Dit maal een heerlijke salade, want de hoeveelheid groente hier is een heel stuk minder dan in Nederland. We zijn naar het casino geweest en daar zoet geweest met de eenarmige bandiet. Heerlijk muntjes in zo’n machine stoppen een hele avond. Geen winst en verlies, maar wel gratis drinken.

Lennard had de volgende ochtend afgesproken om te gaan tennissen. Eenmaal aangekomen bij het hotel, was er geen bekende auto te zien. Waarschijnlijk waren ze toch te lang gaan stappen. Bellen; van die schorre stemmen die net wakker zijn (of worden gemaakt). Gelukkig hebben we nog wel kunnen enkelen. Zo aan het einde van de ochtend is het best warm om te tennissen kan ik jullie vertellen.

Zo alles bij elkaar opgeteld, doen we best wel wat, maar daar moet je best wel je best voor doen. Als je op vakantie bent, is de verassing van een bestemming en de reis er naartoe al heel wat waard. Na een paar weken (meestal 2 tot 3) ga je alweer naar huis en dan is het vaak wel goed. Je hebt het gezien en dan is het tijd voor verandering. Deze verandering heb je niet als je in het buitenland werkt en voelt dus ook echt anders aan. Neemt niet weg dat het heel nieuwe situaties oplevert die we zeker kunnen waarderen. Je komt zoveel makkelijker in contact met andere mensen en het is grappig om de diverse verhalen te horen.

We zitten nu alweer bijna 2,5 maand in Suriname en kunnen het avontuur wel waarderen, maar het is geen vakantie, maar een beleving/avontuur. Door de week is het werken. Ook hier is de nieuwe werkomgeving, nieuwe collega’s, het werken in een ander land, een goede uitdaging/avontuur. Enige routine is er nog niet en dat maakt het werken ook leuk.

Kirsten is door de week ook druk met een heleboel andere dingen, maar daarover meer in een volgend verhaal (Ref. Sprookjesboom / Nils Holgersson)….

Overigens een aantal foto’s horen bij vorige verhalen.

• 11 Juli 2012 - 08:17

Dick En Anna:

Dag lieve mensen, wat een verrassende verandering. Opeens in Suriname. Wij herkennen veel omdat we er geweest zijn in 1978. Leuk al die foto's. Hier gaat alles goed, alleen is het een rot zomer met veel regendagen, slechts af en toe paar dagen zon. Daaraan hebben jullie geen gebrek. Kusjes voor Maren en Boas. Liefs, Anna en Dick

• 11 Juli 2012 - 13:23

Jacqueline De Graaf:

Hoi Allemaal,

Wat gaat de tijd toch snel Lennard, nu alweer 2,5 maand weg bij ons :). Wel heel erg leuk om jullie ervaringen daar mee te mogen lezen. De kinderen passen zich wel heel snel aan, nu de ouders nog, die hebben daar wat langer voor nodig, wat ook logisch is.
    Wel heel erg jaloers op jullie heerlijke weer, misschien varandert dat nog in de loop van de tijd, als jullie een slechte periode krijgen en wij lekker sneeuwballen gooien :).
    Geniet ervan en ik blijf jullie volgen. Krijgen jullie ook de mogelijkheid om weer een keer teug naar Nederland te gaan of komt dat voor eigen rekening? Eerst moet natuurlijk iedereen bij jullie langs zijn geweest!!

Groetjes Jacqueline

• 11 Juli 2012 - 15:06

De Kippies:

En wij maar denken, dat Lennard alleen maar hard aan het werk is steeds! Het lijkt (toch wel een beetje op) vakantie. Geniet er maar zoveel mogelijk van.

• 19 Juli 2012 - 14:26

Peter Donckerwolcke:

Lennard en Kirsten,
    Ik volg jullie avonturen met belanstelling. Leuk om via de verslagen te volgen hoe jullie langzamerhand jullie leven in Suriname hebben opgebouwd. Eerst een auto, toen een huis en school voor Maren en Boas. Als je de bouwmarkt in Nederland beluisterd is het een goede tijd om een paar jaar in het buitenland te zijn. Hier zijn het veel vooral negatieve berichten. Maar toch ga ik nu eerst op vakantie. Veel succes en plezier verder en groetjes van Sjouk.